Rokycany jsou vlastně docela hezký jméno. Lenka se tu narodila, oba jsme tu chodili na střední školu, Brdy za rohem. Největší počet kruháčů a supermarketů na obyvatele na světě :) Je tu ale pár věcí, co nás jako cyklisty trápí. Tak jsme se rozhodli je sepsat.
Cyklotrasa č.3
Tohle je největší pain ze všech. "Trojka" je trasa co vede z Prahy až do Německa. Úsek, který vede přes Rokycany je ale něco strašnýho. To že je plná chodců, kteří nerespektují cyklopruh je problém celé republiky, to těžko vyčítat městu. Faktem ale je, že než se dostanete z centra na výjezd z města (1,4Km) musíte 11x ! překřížit silnici. Z toho 2x příjezd k supermarketu, kde jsou všichni vystresovaní, protože najíždění na jednu z nejfrekventovanějších silnic v Rokycanech, kde to občas musíte prostě poslat jinak tam budete stát celý den.
4x přímo tuhle nejfrekventovanější silnici (směr nájezdu a sjezdu z dálnice, takže provoz) musíte přejet i vy na kole. Na dvou místech je sice přejezd pro cyklisty, ten vás ale vůbec k ničemu neopravňuje. Na jednom místě není dokonce ani přechod pro chodce. Což by bylo v pohodě, chápu, že by to mělo dost negativní vliv na provoz. Pak je ale otázka, jestli je dobrý nápad tudy vést takhle velkou cyklotrasu. Zlatý hřeb je potom cyklopřejezd na posledním kruhovém objezdu, kde je vozovka v takovém stavu, že když sjedete na silnici, čeká vás drop za který by se nemusel stydět kdejaký bikepark.
My tu vlastně dost neradi jezdíme. Není to bůhví jak bezpečné nebo přehledné, když jedu na gravelu tak jsem vydrncanej jak blázen a upřímně se nedivím všem těm, kteří tuhle stezku prostě ignorují a jedou po silnici.
Řešení?
Já samozřejmě nejsem stavební technik, neznám předpisy a regule, takže nevím co je nebo není možné z hlediska zákona. Ale po druhé straně silnic vede stezka, která, když nic jiného, tolikrát nekříží hlavní silnici a nejsou tady vjezdy k supermarketům. Bohužel je ale jednosměrná. Nestálo by tedy za úvahu tuhle stezku zobousměrnit? Starousedlíci tady stejně jezdí bez ohledu na značky, takže ... .
Taky se teď dostavěla několik krátkých úseků stezek v centru. Nestálo by tedy za úvahu trasu úplně odklonit od hlavní silnice přes Rašínov, kde není takový provoz a přes Štáhlavskou jí napojit na pokračování trasy?
Non cyclist friendly city
Už jsme v pár městech u nás i v zahraničí byli a upřímně nemůžu říct, že by Rokycany byly cyklistům nějak nakloněny. Cyklostojany v nádražní jsou super! Trochu škoda, že v nádražní vlastně není nic, proč by se měl průměrný cyklista zavítat. To je ale bohužel všechno.
Rokycany jsou poslední větší město na trasa, než začnou Brdy. Trochu bych tedy čekal, že toho město využije. To, že se tu třeba není kde najíst město asi moc neovlivní. Ale chybí nám tu i věci jako nějaký veřejný servisní stojan, nějaký pítko, kde si můžete dotočit vodu, u infocentra třeba nabíječky na elektrokola, který jsou prostě na vzestupu. Místo toho, aby parta důchodců na elektrokole udělala ve městě zastávku, dobili si kola, dali si někde kafe a oběd a třeba se šli i podívat do muzea kostela nebo nevím kam, tak město jen profrčí.
O sportovních cyklistech vůbec nemluvím. Pro ty jsou Rokycany vlastně jen zbytečná komplikace na trase tréninku. Parta silničářů si tu vlastně ani nemá kde pořádně dát kafe. Na tomhle by mělo město zapracovat a dát lidem důvod tady aspoň zpomalit.
Přitom máme i dálnici. Umím si představit, že by z Rokycan mohl být výchozí místo spousty cyklistů. Ale musí k tomu mít důvod.
Chcete s námi zůstat v kontaktu? Sledujte nás na Instagramu nebo se připojte do klubu na Stravě