Sto lidí sto názorů. Každopádně. I já jsem podlehnul marketingovému nátlaku a pořídil jsem si trenažér. Jaké jsou moje dojmy, čemu se vyvarovat a tak dál se dozvíte v článku.
K čemu je vlatně dobrý mít cyklistický trenažér?
Pokud nemáte cyklistiku jako sport a nemáte alespoň nějaký základní tréninkový plán nebo tréninkové ambice, tak k ničemu. Těšilo nás, snad se vám budou další články líbit víc :)
Pokud ale aspoň nějaký základní trénink absolvujete, určitě už jste se alespoň jednou, pravděpodobně v situaci kdy jste museli na trénink, když venku padaly trakaře, byla zima a hnus by se dal krájet, zamysleli nad tím, jestli by nebylo fajn mít nějaké ten trenažér o kterých se všude píše a neodjet si trénink hezky v teplíčku.
Jaké jsou druhy trenažérů?
Můj aktuální trenažér není vlastně můj úplně první trenažér. V minulosti jsem už měl klasický magneticky brzděný trenažér s válcem, který už asi většina z vás někdy viděla. Pojďme tedy rovnou k tomu, proč je tenhle tip naprd :-D
Trenažér s válcem
Nutno říct, že já jsem měl opravdu základní verzi. Nicméně, některé věci, co mě osobně vadili mají všechny tyhle trenažéry stejné.
V první řadě. U těchto trenažérů dochází k přímému kontaktu pláště s válcem trenažéru. A tam kde je tření, je i teplota. Sečteno podrženo, potřebujete speciální plášť na trenažéry. Což pro vás znamená, že buď musíte mít extra výplet s kazetou na kterém máte tenhle speciální plášť, nebo to pro vás znamená, že si na zimu přezujete na tenhle speciální plášť vaše současné kolo, takže když se oteplí, tak nikam nejedete.
V druhé řadě. Většina těchto trenažérů je dělaná na rychloupínáky. Jakože samozřejmě si můžete sehnat nějakou konverzní sadu pro upnutí na pevnou osu, ale ty většinou stojí skoro jako nějaký levnější trenažér. K tomu přičtete další výplet, plášť, kazeta, protože přezouvat to donekonečna fakt nechcete, a cena roste a roste.
Za třetí. Tyhle trenažéry dělají děsnej kravál. I přesto, že všude se píše, že tenhle a tenhle konkrétní válce má o X% nižší hlučnost, tak i tak je děsnej kravál. Takže pokud chcete jezdit v pátém patře bytovky, proberte to nejdřív se sousedy.
Čtvrtá věc co mě točila bylo to, že zátěž trenažéru se ovládá lankem. Což znamená připnout si na řídítka další páčku. Jako asi drobnost, ale mě to děsně točilo. Hlavně pokud nebudete mít kolo v trenažéru natvrdo celou zimu vás to asi bude točit taky.
A v neposlední řadě, většina těchto trenažérů je "hloupá". Takže nepočítejte s tím, že z toho dostanete nějaká rozumná data. Pokud se vám podaří propojit trenažér přes ANT+ nebo Bluetooth a dostat z toho alespoň rychlost, budete rádi.
Cyklotrenažéry alá rotoped
Na trhu jsou i cyklotrenažéry, které bych nazval "hitec" rotopedy. Já tak nějak ale předpokládám, že většina z vás tu jezdí na kole. Takže mě osobně moc nedává smysl mít doma další mašinu. Navíc jsem na tom nikdy nejel, takže o tom nebudu ani psát. Koho by to zajímalo, určitě bude schopný si něco dohledat.
Interaktivní a smart cyklotrenažéry
A teď k mojí aktuálně nejoblíbenější kategorii. Interaktivní trenažéry. V čem je rozdíl oproti těm s válcem? Tak v první řadě kolo upínáte bez zadního kola, takže nepotřebujete žádný speciální plášť ani náhradní ráfek. Čemu se nevyhnete je extra kazeta, kterou nainstalujete na trenažér. Ideálně stejný rozsah jako máte na kole :) Ale tohle všechno asi tak nějak pochopíte z obrázku. Takže pojďme se mrknout na to v čem jsou zábavnější.
Chytrost těchto trenažérů spočívá hlavně v tom, že vám měří spoustu dat včetně wattů. Ano, těch wattů, které všichni chceme znát. Opět přes ANT+ nebo Bluetooth. Než začnete bouchat zlostné komentáře, že to některé ty válcové umí taky, tak ok, umí, ale já je prostě nemám rád a podle mě postupně úplně vymizí.
Takže teď, když z trenažéru dostanete čísla, nemusíte už trénovat podle tepovky, nebo podle pocitu. Z Garminu nebo odkudkoliv si stáhnete nějaký tréninkový plán a prostě si ho odšlapete. Co mě osobně trochu překvapilo je to, že pokud máte nastavený trénink podle výkonu, tak trenažér sám ubírá nebo přidává zátěž. Což na jednu stranu znamená, že třeba nemusíte řadit. Na druhou stranu to znamená, že si ani na chvíli neodfrknete, protože jakmile snížíte kadenci, tak trenažér přidá zátěž aby odpovídal výkon.
Na začátku je to docela zábava. Zkoušet se držet ve správných číslech, zkoušet jakou watáž ušlápnete, sbírat data atd. Po nějaké době to ale i tak začne být trochu nuda, protože co si budeme povídat, sedět na kole v místnosti je prostě trochu nuda. Dobrá zpráva! Je tady Rouvy.
Rouvy
Budu psát o Rouvy, protože ostatní platformy jsem netestoval, ale princip je stejný. Taky budu psát o Rouvy samostatný článek, takže tady to vezmu jen letem světem.
Co to je? Vlastně taková videohra spojená s vaším trenažérem. Vyberete si trasu, vyberete si mód (závod, projížďka, časovka, intervaly ...) a jedete. Na počítači pak vidíte jak váš avatar na kole projíždí třeba kolem Lago di Garda. A ikdyž to má svoje mouchy, tak je to poznání větší zábava než čučet do zdi. Navíc se tu můžete spojit s kámošema a můžete jezdit spolu ikdyž třeba žijete každý jinde.
Co mě ale překvapilo a navíc se mi to asi líbí ze všeho nejvíc je to, že Rouvy má fakt prvky RPGčka. Sbíráte zkušenostní body, jak moje generace co vyrostla na paření, expíte. Sbíráte odměny, za ně si můžete pořizovat kola, dresy atd. A celý to tak trochu působí jako WOWko na kole. A navíc u toho trénujete :) Má to nějaký nedostatky, respektive podle mě nevyužitý potenciál, ale třeba na tom v Rouvy ještě zamakají.
Jak používám trenažér já?
V zásadě ve dvou módech. Buďto propojený s Garminem kde mám definované tréninky, případně si můžete ovládat cílovou zátěž přímo z Garminu a jet si třeba hodinku v Z2. Teď mě ale mnohem víc baví jezdit s Rouvy. Trochu mě štve, že ikdyž jsou tu definované tréninkové plány, nemají podle mě úplně strukturu v tom smyslu, že tu neexistuje nic jako kalendář. Je dáno, že máte odjet tenhle a tenhle trénink za týdne. Ale to jak si to rozložíte je na vás. Je to výhoda? Pro mě úplně ne.
Proč je interaktivní trenažér lepší?
Asi takhle. Když jsem měl klasický trenažér, byla to nuda. Ikdyž se u toho třeba díváte na telku, není to ono. Já měl navíc ten úplně hloupý, takže kromě tepu z tepáku jsem neměl vůbec žádná data a tomu odpovídala i struktura mého tréninku.
Interaktivní trenažér je prostě mnohem větší zábava. A když si najdete tu správnou platformu pro vás, bude vás to bavit o to víc. A je jedno jestli chcete jezdit vyjížďky s Pogačarem nebo si jen prozkoumávat jestli byste vyjeli Stelvio.
SLEVA 50% NA PRVNÍ DVA MĚSÍCE!!!
A kdybyste třeba zvažovali, že se za mnou přijdete podívat na Rouvy, mám pro vás dobrou zprávu. Pokud se zaregistrujete přes tento odkaz dostanete po dokončení zkušebního období slevu 50% na první dva měsíce na Rouvy. A to už se docela vyplatí :)
Chcete s námi zůstat v kontaktu? Sledujte nás na Instagramu nebo se připojte do klubu na Stravě