Kdo sleduje náš Instagram, asi mu neuniklo, že jsme teď byly pár dní v Maďarsku a abysme se nenudili, tak jsme si vzali kola. Jaké je ježdění v Maďarsku?
Než to začneme rozebírat, je nutné podotknout, že my jsme jezdili jen v Budapešti, okolí Budapeště a kolem Balatonu. Jak vypadají stezky a řidiči ve zbytku Maďarska nevíme.
Naše kamarádka žije v Budapešti, takže jsme využívali znalosti lokála :)
Centrem Budapešti beze strachu
Přijeli jsme v neděli večer a první věc, která nás hned po příjezdu překvapila bylo, že starosta se rozhodl pro docela odvážný krok. Každý víkend v létě v 18:00 zavře centrum města pro auta a vy si tak můžete užít centrum jako chodec, cyklista, kolečkář, skejťák úplně v klidu bez stresu z aut. Jen bacha na tramvaje, ty v některých částech jezdí pořád :) Pokud se sem tedy chystáte, doporučuju alespoň jeden den naplánovat na víkend, protože taková neohrožená vyjížďka centem Budapešti při západu slunce má něco do sebe.
![]() |
![]() |
![]() |
Cyklopruhy co mají smysl
Další věc co nás překvapila byly cyklopruhy v Budapešti. Ty jsou totiž velmi dobře udělané. Dávají vám dostatek místa jako cyklistovi i jako řidiči. Když jsme jeli na kole neměl jsem pocit, že umřu a když jsem řídil, neměl jsem pocit, že někoho zabiju protože se musím vejít autem do pruhu, který mi na každé straně dává 2cm místa. Navíc nejsou každých 10 metrů prerušené jako je to u nás. Vlastně nevím proč, ale i když jsme jeli jednou z nejhlavnějších ulic v Budapešti, tak jsem se cítil bezpečně a nebyl jsem ve stresu. A to, že v Budapešti je dost velká komunita všelijakých cyklistů vám jen přidá na pocitu, že je to vlatně normální a že sem na kole patříte.
![]() |
![]() |
Velmi ohleduplní řidiči
S tím souvisí i další, velmi milé překvapení. Tak nějak máme u nás vsugerováno, že Maďarsko je "ta" východní Evropa a tak trochu jungle. Já osobně jsem tedy očekával, že jízda autem i na kole tady bude velký dobrodržuství z kterého se mi bude chtít brečet. Nic z toho se nekonalo. Za celou tu dobu jsme neměli jediný problém ani v autě, ani na kole. Řidiči jsou tu k cyklistům velmi ohleduplní. Přímo v Budapešti až extrémně. Na velkých silnicích respektují cyklopruhy, objíždějí vás v dostatečné vzdálenosti a přiměřenou rychlostí. V malých uličkách v centru mi to skoro až přišlo, jakoby tu platilo nepsané pravidlo "cyklista má vždycky přednost", protože ikdyž jsme si několikrát nebyli jistí, kdo má vlatně přednost, řidič nám vždycky jen pokynul a pustil nás. Když nad tím tak přemýšlím, tak až na přeplněnou náplavku turisty jsme vlastně neměli konflikt ani s žádným chodcem co by si to štrádoval po cyklostezce. A to už je tedy co říct.
Značení a cesty
Značení stezek je tu prostě fenomenální. Žluté značení na zemi, velmi přehledné značení na značkách. Sice jsme měli trasy nahrané v Garminu, ale vlastně bysme se v pohodě obešli bez toho. 90% tras, které jsme jeli byly úplně oddělené od hlavní silnice. Občas byla cesta trochu rozbitá kvůli kořenům co nadzvedli asfalt atd., ale za ten komfort toho, že vám nikdo nestříká ostřikovačem do xichtu to stojí :)
![]() |
![]() |
Shrnutí
Závěrem? My jsme byli docela v šoku. V dobrém smyslu slova. Jasně, Maďarsko je země, co má svoje obrovské problémy a určitě tu nechci tvrdit, že je to nějaká země zaslíbená a že všechno je růžový. Ale na kolo je to tady prostě výborný a my se určitě ještě vrátíme.
Chcete s námi zůstat v kontaktu? Sledujte nás na Instagramu nebo se připojte do klubu na Stravě