Zima na krku a trénink na interaktivních trenažérech je čím dál populárnější. Dokonce na nich proběhlo MS (jo, taky nevím kdo to vyhrál, ale vim, že proběhlo). Sice to pořád není taková zábava jako ježdění venku, ale pravda je, že je to o poznání větší zábava s řadou možností, ve srovnání s klasickými trenažéry. Má to ale jeden háček. Interaktivní cyklotrenažéry nejsou úplně levné. Ledaže by se našel jeden, který funkcemi dostačuje běžnému smrtelníkovi a prodává se za 6 499 Kč. Přesně to je totiž trenažér VanRysel D100 z Decathlonu.
Představení
Co to vlastně je interaktivní trenažér? Ve zkratce, jedná se otrenažér kam upnete kolo, propojíte ho s některým z programů (Rouvy, Zwift, Mywhoosh ...) a užíváte si o něco větší zábavu, než když "tupě" šlapete na normálním trenažéru. Je už celkem na vás, jestli ta hlavní zábava pro vás bude možnost závodit s ostatními, pořádat společné vyjížďky a tréninky, sbírat zkušenostní body, tunit si avatara a expit jako ve WOWku, nebo jestli si prostě chcete užívat virtuální výhledy na Alpy. Tohle všechno vám interaktivní trenažéry umožňují.
Kromě celé téhle interaktivní části považuju za výhodu i to, že narozdíl od klasického trenažéru s válcem nepotřebujete mít extra zadní kolo se speciálním pláštěm. Teď už ale pojďme hodit očkem po VR D100.
Co je v balení
V balení najdete kromě samotného trenažéru, jehož složení bez návodu zvládne i průměrně zručný orangután, i rychloupínák s redukcemi 130–135×5 mm a adaptéry na pevné osy 142–148×12 mm. Takže ať už jezdíte na čemkoliv, neměli byste mít problém upnout vaše kolo do trenažáru. Pak samozřejmě napájecí adaptér, klíč na utažení šrouby a 4 šrouby. V balení není kazeta, tu si budete muset sehnat extra. Nainstalovaný ořech Hyperglide je kompatibilní s 9-12 rychlostními Shimano i SRAM. Pokud máte SRAM XD/XDR, máte smolíčka a budete si muset sehnat jiný ořech.
Sestavení a nastavení
Sestavení trenažéru je fakt easy. V podstatě utáhnete 4 šrouby a fyzicky máte složeno. Pak si jen vyberete redukci pro upnutí kola podle toho, jaký rychloupínák nebo pevnou osu máte. Podle přiložených šablon to zjistíte celkem snadno a nebudete muset dlouho laborovat. Asi nejsložitější část je přidání kazety na trenažér. Rovnou vám řeknu, že pokud na to nemáte nářadí, tak to velmi pravděpodobně neuděláte nebo se s tím budete nekonečně dlouho trápit a něco tam akorát zničíte. Takže jestli nemáte vercajk, tak si budete muset najít někoho kdo ho má, nebo si ho koupit. Stačí vám v podstatě stahovák kazety a klíč nebo francouzák. Sikovkama těch 40nM neudržíte, odzkoušeno :). Pokud máte kazetu 9,10 nebo 11 rychlostí nacpěte pod kazetu ještě podložku, která byla součástí balení. Pokud máte 12 rychlostní kazetu, podložky si nevšímejte a udělejte si z ní třeba ozdobu na stromeček.
Ještě jedna poznámka. Jestli máte pevnou osu, budete ještě muset odšroubovat vložku, která je připravená na rychloupínák a je na trenažéru z výroby. Zmiňuju to ne kvůli tomu, že byste na to sami nepřišli, ale kvůli tomu, že k tomu budete potřebovat inbus, který není v balení a jednoho to umí docela zaskočit. Takže jsem vám chtěl jen ušetřit jednu cestu do sklepa pro nářadí.
Teď máte trenažér fyzicky připravený k provozu. Nasaďte kolo, zašroubujte osu, strčte trenažér do zásuvky a jste ready.
Co se týká softwarové části, tady to bude mnohem snazší. Testoval jsem s aplikací Rouvy a Zwift. Obojí proběhlo naprosto bez problémů, takže asi nemá moc cenu se tu o tom rozepisovat. Prostě zapnete, v nastavení programu spárujete trenažér a je to. Funguje to dobře a nenarazil jsem na žádný problém.
Jak funguje
Připojení k aplikacím funguje bez problému. Za celou dobu testu mi nic nespadlo nebo se nekouslo, takže v SW části nevidím problém. Hardwarově je trenažér taky úplně v pohodě. Je dost tichý (rozhodně tišší, než můj Elite Direto). Ve větších wattážích už o něm sice víte, ale rozhodně to není nic, kvůli čemu by si na vás sousedi stěžovali na SVJ.
I přesto, že je trenažér relativně malej a lehkej, neměl jsem pocit, že bych z něj mohl spadnout, nebo že by se měl zlomit vejpůl. Zpracovanej je hodně dobře a bytelně.
Když jsme u konstrukce. Ta je podobná tomu, co znáte od Wahoo Kicker. Hlavní výhodou týhle konstrukce je to, že trenažér můžete složit. Nepředstavujte si, že to složíte a dáte do šuplíku. Ale když tomu zklapnete nohy, tak se to v pohodě vejde někam za skříň nebo pod postel. To třeba v malým bytě může být docela výhoda, ikdyž stejně časem dojdete k tomu, že budete mít kolo v trenažéru upnutý natrvalo, protože vás nebude bavit to furt skládat a rozkládat.
Pro koho je určený
Teď se pomalu dostaneme k hlavním nevýhodám a pro koho je vlatně tenhle trenažér určenej. Hlavní nevýhoda, na kterou směřuje i většina hejtů na internetu je maximální výkon 600W a maximální sklon 6%. Vezmeme to popořadě. Maximální sklon 6% mě osobně vadil trochu víc. Když si někde na Rouvy chcete zakusit nějaký alpský stoupání, tak máte prostě smolíčka. Na druhou stranu, pokud jezdíte spíš strukturovaný tréninky a vytrvalost, tak je vám to vlastně jedno a i 6% umí docela slušně šťípat.
Maximální zátěž 600W. Úplně slyším jak se zvedá vlna nevole od všech, co mají Stravu Premium a na kolech duální wattmetry. Jako jasně, pokud jezdíte i nějaký brutální intervalový tréninky a sprinty, tak je asi 600W málo. Pojďme se na to ale podívat očima běžnýho smrtelníka, kterej přes zimu chce něco natrénovat. Dokud pojedete vytrvalost, tak vás nějakých 600W vůbec nezajímá. Až se dostanete do nějaký intervalový fáze, tak většinu z nás tohle neomezí ani tady. Popravdě řečeno, já ani nevím, kolik má můj Elite Direto maximální zátěž. Maximální wattáž na 1 minutu mám něco málo přes 400W a sice mám kuřecí nožky, ale zase si nemyslim, že bych byl uplně marnej.
Takže když to shrnu. Pokud jste průměrně trénovaný amatér a na trenažéru si pojedete spíš vyrtvalost a nějaký běžný intervaly, tak to pro vás naprosto není omezení. Pokud máte v nohách dynamit, nebo trénujete fakt brutální sprinterský intervaly, tak bych se asi poohlídnul jinde. 90% lidí bude v pohodě i s 600W.
Spojení s hodinkami nebo cyklocomputerem
A je to tu. Pro mě osobně asi největší fail tohohle trenažéru. Představím vám situaci. Patřím asi tak do 1% lidí, kteří mají chytrý trenažéř, ale nepoužívají Rouvy, Zwift atd. Jedu si tréninkový plán od Garminu a snazší, než exportování z Garminu a nahrávání do Rouvy mi prostě přijde mít trenažér připojenej přímo do Edge a "ovládat to z něj". No a tady přichází problém.
Jak Decathlon uvádí na webu: "domácí trenažér nelze připojit k chytrým hodinkám či k tachometru". A je to přesně tak, ačkoliv mě osobně to nedává smysl. Trenažér nepodporuje protokol ANT+, což je podle mě docela škoda, protože ANT+ je něco jako USB ve světě sportovního vybavení a vliv na cenu by podle mě byl minimální.
Když jsem brouzdal internetem, tak jsem sice našel různá vlákna o tom, že to jde obejít přes ANT+ dongle, že tachometr od VanRysel nebo Magene by měly být kompatibilní (vlastně asi všechny s podporou Bluetooth) a dokonce jsem našel i vlákno, kde několik lidí tvrdí, že s novými Edge už trenažér funguje bez problémů. Nic z toho ale nevlastním, takže jsem se musel spokojit s tím, že propojení s Edge ani Fenix není aktuálně možné. Pokud máte někdo jinou zkušenost, nebo tip, budu za něj rád.
To pro mě osobně je NO GO zóna, protože aktuálně trénuju přes Edge. Každopádně kdybych jako většina lidí jezdil přes nějakou aplikaci v počítači nebo telefonu, neměl bych problém.
Shrnutí
VanRysel D100 je velmi kvalitní cyklistický trenažéř, který svými parametry bude dostačovat většině průměrných amatérských cyklistů. Za cenu 6 499 Kč jde podle mě aktuálně o nejlepší interaktivní trenažéř v poměru cena/výkon na trhu.
Jeho hlavní "nevýhodu", tedy maximální odpor 600W a maximální stoupání 6% vás nijak neomezují při běžném tréninku. Pokud plánujete, stejně jako já, mít trenažér spojený pouze s hodinkami nebo tachometrem, zjistěte si nejdřív kompatibilitu.
Výhody
- kompaktnost
- cena
- tichý chod
Mínusy
- maximální zátěž 600W
- maximální sklon 6%
- nejde připojit k chytrým hodinkám nebo cyklocomputeru
Zhodnocení nechám na vás. Pokud vás ale trenažér zaujal, tak vězte, že tenhle konrétní kus, který jsme testovali bude vystavený na prodejně v Plzni kde ho můžete omrknout, případně samozřejmě můžete objednat online.
To je všechno, co jsem měl na srdci. Pokud vás zaujaly, mrkněte na web. Chcete s námi zůstat v kontaktu? Sledujte nás na Instagramu nebo se připojte do klubu na Stravě